Genereren van 3D Tiles: Cesium ion (vanuit FBX)

3dtilesnederland.nl

Laatst bijgewerkt: 28 april 2024

 

FBX is een bestandsformaat dat in de basis geen locatie ondersteunt. Het is wel mogelijk om 3D objecten vanuit FBX naar 3D Tiles om te zetten. Hiervoor moet echter de locatie handmatig ingevoerd worden.

 

Met behulp van Cesium ion kan deze locatie als GPS coördinaat ingevoerd worden. Het nulpunt (of; de origin) van het 3D model wordt daarbij op het ingevoerde coördinaat geplaatst.

 

Als het coördinaat van de origin bekend is, kan dit als relatief punt gebruikt worden voor het plaatsen van 3D modellen.

Klik om de afbeelding in een nieuw tabblad te bekijken

Stap 1

Zorg dat het coördinaat van de origin bekend is. In dit voorbeeld gebruiken we de Johan Cruijff Arena, maar dit kan ieder willekeurig punt zijn.

Klik om de afbeelding in een nieuw tabblad te bekijken

Stap 2

Plaats de modellen op ware grootte relatief aan de origin.

In dit geval staat dit 3D model bijvoorbeeld op 705*143 meter afstand van het nulpunt (het groene bolletje).

Verdere verdieping van de verschillende assen en positionering van de modellen valt buiten de scope van deze handleiding.

Klik om de afbeelding in een nieuw tabblad te bekijken

Stap 3

Als alle modellen op de juiste plek staan, exporteer deze dan bij voorkeur als .glb met de gewenste eigenschappen.

Klik om de afbeelding in een nieuw tabblad te bekijken

Stap 4

In Cesium ion, kies onder My Assets voor Add Data

Klik om de afbeelding in een nieuw tabblad te bekijken

Stap 5

Kies de gewenste instellingen en klik op Upload

Make available for download moet in elk geval ingeschakeld zijn om de tileset later te kunnen downloaden.

Klik om de afbeelding in een nieuw tabblad te bekijken

Stap 6

Nadat de upload voltooid is, kies in de rechterkolom voor Adjust Tileset Location

Klik om de afbeelding in een nieuw tabblad te bekijken

Via de zoekfunctie kun je snel naar de juiste plek navigeren. Klik vervolgens op Next

Klik om de afbeelding in een nieuw tabblad te bekijken

Stap 7

Vervang de coördinaten in de linkerkolom met het bekende coördinaat van de origin van het 3D model.

 

Klik om de afbeelding in een nieuw tabblad te bekijken

In dit voorbeeld is dit 52.31433715426526, 4.9418637284220415 Dit is iets afwijkend van het coördinaat dat uit de zoekfunctie kwam

Het kan zijn dat de hoogte ook nog aangepast moet worden, maar dat zien (en doen) we straks als het model zichtbaar is.

Klik op Save

Klik om de afbeelding in een nieuw tabblad te bekijken

Stap 8

Als alles goed gegaan is, staan de 3D modellen nu op de juiste plek t.o.v. de origin

 

Klik om de afbeelding in een nieuw tabblad te bekijken

Stap 9

Het kan zijn dat de gebouwen op de verkeerde hoogte staan, zoals in dit voorbeeld.

Klik om de afbeelding in een nieuw tabblad te bekijken

Dit kunnen we verhelpen door in de linkerkolom de Height aan te passen.

Welke waarde dit precies moet worden, kan per situatie verschillen.

Eventueel kan dit later ook nog handmatig aangepast worden als de 3D Tiles in een viewer worden geladen.

Klik op Save en vervolgens bovenin op Back to Assets

Klik om de afbeelding in een nieuw tabblad te bekijken

.

Klik om de afbeelding in een nieuw tabblad te bekijken

Stap 10

De 3D tileset is nu beschikbaar om te downloaden en klaar voor gebruik in bijvoorbeeld CesiumJS.

Klik om de afbeelding in een nieuw tabblad te bekijken