3D Tiles; Verschillen tussen 3D Tiles 1.0 en 3D Tiles 1.1

3dtilesnederland.nl

What’s new in 3D Tiles 1.1:

  • Een eenvoudigere definitie van tegelinhoud: glTF-bestanden kunnen nu rechtstreeks als tegelinhoud worden opgeslagen. Dit verbetert de interoperabiliteit met 3D-contentcreatie-tools en maakt een uniforme weergave mogelijk van een breed scala aan 3D-content, zoals heterogene 3D-modellen, puntenwolken of geïnstanceerde modellen.
  • Meer flexibiliteit voor het organiseren van tegelinhoud: Elke tegel kan meerdere inhoudselementen bevatten. Dit maakt het mogelijk om dezelfde inhoud in verschillende formaten op te slaan en te leveren, en maakt het mogelijk om groepen van inhoud over meerdere tegels te definiëren.
  • Implicit tiling: Tegelsets bestaande uit quad trees of octrees kunnen worden weergegeven in een compacte binaire vorm. Het impliciete tegelschema maakt willekeurige toegang tot tegels in de impliciete hiërarchie mogelijk en maakt nieuwe, efficiëntere traversalgoritmen mogelijk.
  • Metadata voor tilesets, tiles en groepen van inhoud: 3D Tiles 1.1 bevat een generieke specificatie voor 3D-metagegevens. Deze metagegevens kunnen op alle niveaus worden gekoppeld aan de kernonderdelen van een tileset. De veelzijdige structuur en compacte opslagformaten die mogelijk worden gemaakt met de 3D Metadata Specification, maken het mogelijk om semantisch rijke gegevens vast te leggen en toegankelijk te maken voor de eindgebruikers van geospatial toepassingen.

Voor een complete omschrijving van de nieuwe functionaliteiten en voorbeelden van 3D Tiles 1.1 zie de documentatie op GITHUB.