Invloed op het laden!
3D-tilesets zijn hiërarchisch georganiseerd, wat betekent dat ze bestaan uit een boomstructuur van tiles.
De root tile vertegenwoordigt het gehele gebied, en elke tile kan worden onderverdeeld in kleinere subtiles,
waardoor een piramide-achtige structuur ontstaat.
De 2D lagen bestaan uit platte tegels. 3D tegels bestaan uit kubussen ofwel bounding volumes.
Geometric Error
Elke tileset heeft een eigen Geometric Error.
Dit bepaalt de mate van detail van de tiles. De Geometric Error is in meters.
De Geometric Error is een belangrijke parameter voor het bepalen van de performance van de viewer.
Tijdens het renderen van de tiles wordt de Geometric Error gebruikt om te bepalen welke tiles wel en
niet getoond worden of de gedetailleerdheid daarvan.
Screen Space Error
De Screen Space Error wordt tijdens het gebruik berekend door de software achter de viewer. De software maakt
daarbij gebruik van de Geometric Error, de hoogte van het scherm, de afstand tot de tileset en de FOV.
Field of View (Gezichtsveld) is de mate van het gezichtsveld van de camera in een 3D-scène, gemeten in graden.
Het bepaalt hoe groot het zichtbare gebied is vanuit de positie van de camera.
De Field of View wordt bepaald door het zoom niveau en de hoek waarmee de gebruiker naar de viewer kijkt.
Maximum Screen Space Error
De Maximum Screen Space Error kan ingesteld worden door de gebruiker van de viewer. Tijdens het laden
wordt wel gebruik gemaakt van een standaard aanvangswaarde.
Afhankelijk van de viewer kan de gebruiker van de viewer zelf de Maximum Screen Space Error bepalen
en daarmee de drempelwaarde bepalen onder welke omstandigheden tiles zichtbaar worden.
De samenwerking tussen de Geometric Error van de tilesets, de Screen Space Error en de Maximum Screen Space Error
bepalen wanneer de tiles zichtbaar worden, waarbij dus geldt:
– De Geometric Error is een waarde van de tileset
– De Screen Space error wordt berekend tijdens het gebruik van de viewer
– De Maximum Screen Space is een instelling van de viewer en is soms beïnvloedbaar door de gebruiker.
De gebruiker kan zodoende invloed uitoefenen op het laadgedrag, en daarmee de performance van de tiles.
Gebruik een lage waarde voor hogere kwaliteit een hoge zichtbaarheidsgraad,
gebruik een hogere waarde voor betere prestaties en een lagere zichtbaarheidsgraad.
Onderstaand screenshot toont de tiles, de url en de Geometric Error van de betreffende tile.
De grenzen van de tiles zijn eveneens zichtbaar.
Sommige software berekenen de Geometric Error automatisch. Andere software vereist dat de Geometric Error handmatig wordt ingesteld.
De gebruiker dient een aanvangswaarde op te geven voor de root tile. De vuistregel is dat de Geometric Error van een tileset
ongeveer 10% van de hoogte van de tileset is.
De Geometric Error van de child tiles wordt vervolgens elke keer gedeeld door 2.
Ofwel, bij een startwaarde van 100 krijgen de child tiles de waarden:
50 (100/2), 25 (50/2), 12.5 (25/2), 6.25 (12.5/2), 3.125 (6.25/2), etc….
Dat levert het onderstaande plaatje op
Bekijk het zelf!
Het thema Geometric Error bevat 4 tilesets. De stad Breda is willekeurig opgedeeld in 4 groepen.
Elke groep, ofwel elke tileset, is gemaakt met een eigen Geometric Error aanvangswaarde.
Tileset / groep 1 (rood): 10
Tileset / groep 2 (Geel): 100
Tileset / groep 3 (Groen): 500
Tileset / groep 4 (blauw): 2000
Stel de gewenste waarde in met behulp van het schuif en kijk welke invloed dat heeft op de geladen tilesets.
Probeer dit met verschillende zoom niveaus.
Alle lagen kunnen ingeschakeld worden en daardoor kan er vergleken worden
welke impact de Geometric Error en de Maximim Screen Space Error hebben.