Quick Start Unreal (Cesium)

3dtilesnederland.nl

Laatst bijgewerkt: 31 oktober 2023

  • Bezoek Unreal Engine 5
  • Controleer of jouw computer voldoet aan de minimale technische specificaties
  • Download Unreal Engine 5 vanuit de Marketplace
  • Download en Installeer de ‘Cesium for Unreal’ plugin
  • Open de Unreal Engine en start een nieuw project
  • Voeg een ‘Blank 3D Tiles Tileset’ toe. Deze optie vind je links in het Cesium menu.
Klik om de afbeelding in een nieuw tabblad te bekijken
  • In het rechterpaneel (Outliner) verschijnt een nieuw item met de naam ‘Cesium3DTileset’
Klik om de afbeelding in een nieuw tabblad te bekijken
  • Ga naar de details van ‘Cesium3DTileset’ (rechts onderin) Verander de Source option van ‘From Cesium Ion’ in ‘From Url’
  • Kies een tileset van www.3dtilesnederland.nl en kopieer de url van de tileset in het veld ‘Url’
Klik om de afbeelding in een nieuw tabblad te bekijken
  • Schakel de zichtbaarheid van van het item ‘Landscape’ in het ‘Outliner’ paneel uit.
Klik om de afbeelding in een nieuw tabblad te bekijken
  • Selecteer vervolgens de optie ‘CesiumGeoreference’ in het ‘Outliner’ paneel.
  • Ga naar de details van ‘CesiumGeoreference’. Met deze optie bepaal je het start coördinaat van de viewer.
  • Kies een centraal coördinaat in de door jou gekozen tileset. Start coördinaten kun je achterhalen met behulp van Google Maps.
  • Pas de onderstaande waarden aan:
    Origin Latitude: 51.965197
    Origin Longtitude: 4.548380
    Origin Height: 100
Klik om de afbeelding in een nieuw tabblad te bekijken
  • Done! De gebouwen van de gekozen tileset verschijnen in de viewer.
Klik om de afbeelding in een nieuw tabblad te bekijken

Open vlakken

  • Bij sommige tilesets kan het gebeuren dat vlakken van gebouwen niet getoond worden.
Klik om de afbeelding in een nieuw tabblad te bekijken
  • Selecteer het item ‘Cesium3DTileset’ in de ‘Outliner’
  • Ga naar de details van ‘Cesium3DTileset’ en ga naar de optie ‘Rendering’
Klik om de afbeelding in een nieuw tabblad te bekijken
  • Maak een nieuw materiaal. Klik op de waardelijst van de optie ‘Material’ en kies ‘Create new asset > Material’
Klik om de afbeelding in een nieuw tabblad te bekijken
  • Klik op het ‘NewMaterial’ icoontje en voer een naam in, bijvoorbeeld: ‘DoubleSidedMaterial’
Klik om de afbeelding in een nieuw tabblad te bekijken
  • Dubbel-klik op het bolletje
Klik om de afbeelding in een nieuw tabblad te bekijken
  • Zoek in de details van het zojuist gecreëerde material naar de optie ‘Two Sided’
  • Schakel deze optie in
Klik om de afbeelding in een nieuw tabblad te bekijken
  • Sluit het ‘Material’ venster en sla de aanpassingen op
  • Done! De gebouwen zien er nu wel volledig uit
Klik om de afbeelding in een nieuw tabblad te bekijken